کاربرد نمد لایی سوزنی در صنعت خودرو

به طور کلی نمد لایه سوزنی همان منسوج نبافته پلی استر است که با به کارگیری از تکنولوژی سوراخ‌کاری و سوزن‌زنی تولید می‌گردد که خصوصیات و ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی به‌خصوصی دارد. بهتر است بدانید که لایه سوزنی تحت تاثیر فشار مکانیکی و همچنین فرآیند سوزن‌زنی تولید می‌شود. البته لایه‌های سوزنی نیز در صنعت کاربردهای فراوان و متنوعی دارند. صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت، بزرگ‌ترین صنعت ایران می‌باشد. توجه داشته باشید که از ویژگی‌های لایه سوزنی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• مقاومت کششی بالا
• خواص هیدرولیکی ویژه
• مقاومت در برابر ساییدگی و یکنواختی
• مقاومت در برابر ضربه
• طول عمر بالا
نمد لایه سوزنی در صنعت‌‌های گوناگونی مانند راه‌سازی، پروژه‌های ریلی، پروژه‌های سدسازی، صنعت خودروسازی، تولید عایق‌های رطوبتی (ایزوگام) زهکشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فراموش نکنید که منسوجات نبافته پلی استر چون ویژگی‌های برتری دارند؛ در صنعت خودرو نیز دارای کاربردهای زیادی هستند.

نمد لایی سوزنی چیست؟

نمد لایی سوزنی یا همان زئوتکستال نمدی یکی از پرکاربردترین نمد در بین منسوجات نبافته می‌باشد. امروزه منسوجات نبافته با کاربردهای زیادی که دارند، توانسته‌اند قسمت زیادی از تولیدات صنعت نساجی را به خود اختصاص دهند. در واقع لایی سوزنی به علت قیمت مناسبی که دارد؛ در حال حاضر بسیار مورد توجه بازاریان و همینطور عموم مردم قرار گرفته است.

درباره نمد می‌توان بیان کرد که یکی از قدیمی‌ترین منسوجاتی می‌باشد که به وسیله بشر تولید شده است. البته شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد قدمت نمد به قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. در واقع این منسوج با به هم فشردن الیاف پشم تولید شده است. البته همچنان تولید سنتی نمد از رونق قابل توجهی برخوردار می‌باشد؛ اما توجه داشته باشید آن چیزی که امروزه با تکنولوژی‌های مدرن تولید و ساخته می‌شود، بسیار متنوع‌تر می‌باشد. این تنوع هم به روش و شیوه تولید و هم به نوع الیاف مرتبط می‌باشد.

کاربرد نمد لایی سوزنی در صنعت خودرو

این محصول که در رنگ‌ها و گرمای مختلفی قابل تولید می‌باشد؛ به عنوان پوشش ظاهری و قسمت‌های گوناگون خودرو مانند نمادهای عایق درب موتور، سقف، طاقچه عقب، روگلگیری‌های صندوق عقب و سایر موراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن سبک ، جذب صوت بالا ، انعطاف پذیری ، تطبیق پذیری ، قابلیت شکل گیری و قالب پذیری ، امکان بازیافت ، هزینه معقول و نرخ مناسب هزینه – فایده از ویژگی های برتر منسوجات نبافته جهت استفاده در صنایع خودروسازی می باشد و جایگزین مناسبی برای رزین فلت می باشد .

کاربرد لایی پلی استر

در متن زیر به یکسری از کاربرد لایی پلی استر اشاره خواهیم کرد:

• وزن سبک
• جذب صورت بالا
• تطبیق‌پذیری
• هزینه معقول و نرخ مناسب هزینه
• امکان بازیافت
• قابلیت شکل‌گیری و قالب‌پذیری

این ویژگی‌های برتر منسوجات نبافته برای به کارگیری در صنعت‌های خودروسازی می‌باشد و همچنین جایگزین بسیار خوبی برای رزین فلت است.
از خاصیت آکوسنیک ورق‌های پلی استر در بخش‌های مختلف خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
پنل‌های درب خودرو، ستون‌های A-B-C، صندوق عقب، عایق درب خودرو، عایق پشت آمپری، سقف و … نیز می‌توان استفاده کرد. بهتر است بدانید که از ورق‌های پلی استر به عنوان جایگزینی برای فوم‌های پلی یورتان جهت تزئینات داخلی خودرو استفاده می‌نمایند که مزیت‌های زیر را ایجاد می‌کند.

• کاهش قیمت تمام شده
• سازگاری با محیط زیست
• کاهش ذرات معلق و بوهای ناخواسته
• قابلیت به کارگیری از الیاف بازیافتی
• هم‌سانی و هم‌شکلی با مواد سطح
• کاهش مصرف سوخت

لایه سوزنی نمدی خودرو چیست؟

همانطور که اطلاع دارید لایه‎‌های سوزنی نمدی از الیاف در هم فشرده تولید می‌شوند. در واقع جنس این الیاف و میزان فشردگی آن‌ها می‌تواند کیفیت و همینطور کارایی لایه سوزنی نمدی را تا حدودی تعیین نمایند. این پارچه به طور معمول از جنس سخت‌تری تهیه می‌شود که آنقدر ساده تغییر شکل ندهد و عایق بسیار مناسبی برای سرما و گرما داخل خودرو باشد. همینطور که با به کارگیری از الیاف نسوز، امکان آتش‌سوزی در خودرو را کم می‌کند. از مزیت‌های دیگر این لایه‌های سوزنی نمدی با الیاف فشرده و بسیار محکم، عایق صدا بودن آن‌ها است که می‌تواند در تامین آرامش نسبی داخل خودرو تاثیر زیادی داشته باشد. در حقیقت به علت مشهوریت این نمد در عایق بودن و مقاومت در مقابل گردوغبار و آلودگی‌های محیطی، استفاده از آن، به بهبود کارایی فضای داخلی ماشین کمک زیادی نموده است.

استفاده از نمد خودرو در تولید خودروهای جدید

لایه سوزنی نمد کف و داشبورد خودرو عایق صدا می‌باشد و می‌تواند صدای آزاردهنده موتور و همینطور سیلندر خودرو را از بین ببرد. به همین دلیل این نوع نمد گاهی اوقات در ساخت و تولید خانه‌ها و ساختمان‌های صنعتی هم کاربرد دارد. این نمدها که از جنس پلی استر می‌باشند، مقاومت زیادی در برابر ورود و خروج صوت‌ها دارند، همچنین گاهی در صندوق اتومبیل هم قرار می‌گیرند تا هنگام به کارگیری از ضبط، صداها از خودرو خارج نشوند. اغلب خودروهای جدید جهت ایجاد مقاومت در مقابل ورود و خروج صدا، سرما و گرما، از نمدهای خودرویی استفاده می‌نمایند؛ اما بعضی ماشین‌های قدیمی نظیر پیکان از این پارچه نیز محروم هستند. بنابراین افراد می‌توانند به راحتی پارچه مخصوص و متناسب را تهیه نمایند و خودروهای خود را عایق کنند. همینطور که تولیدی‌هایی در همین زمینه فعالیت می‌کنند و برای خودروهایی قدیمی؛ عایق‌های نمدی قابل فروش تهیه می‌نمایند.

نمد خودرو

نمد خودرو که به آن صداگیر خودرو هم گفته می‌شود از دسته محصولات پرکاربردی می‌باشد که برای کل ماشین‌ها تولید می‌گردد و از جنس الیاف صنعتی ساخته می‌شود که ظاهر آن همانند نمدهای طبیعی می‌باشد و همچنین کیفیت پایین‌تر و قیمت‌کم‌تری نسبت به نمد طبیعی دارد و همینطور دارای کاربردهای زیادی است. نمد خودرو در قسمت‌های مختلف خودرو از صندوق عقب تا زیر کاپوت نیز کاربرد دارد. نمد خام توسط این مجموعه تولید می‌شود و سپس در شرکت‌های قطعه‌ سازی دیگر قالب و فرم داده می‌شود که البته در حال حاضر این محصولات در صنایع خودرو سازی ایران قابل مشاهده می‌باشد.

انواع نمد خودرو

• نمد کف خودرو
• نمد سقف خودرو
• نمد کاپوت خودرو

هر کدام از نمدهای بیان شده در متن فوق کیفیت متفاوتی دارند و همینطور کاربرد ویژه خود را در خودرو دارند. عایق درب موتور یا کاپوت از نمد صنعتی پخته شده شکل گرفته و ویژه هر خودرو تولید می‌شود. در واقع این عایق موجب می‌گردد که فصل سرما موتور خودرو زودتر گرم شود و همینطور برای جلوگیری از انتقال صدای موتور به درون اتاق ماشین به کار گرفته می‌شود و در جلوگیری از یخ زدن آب رادیات و شیشه شور هم نقش زیادی دارد. نمد کاپوت اغلب تزئینی می‌باشد که در رنگ‌بندی‌های مشخص بر اساس رنگ خودرو تولید و استفاده می‌گردد. لازم است بدانید که جنس نمد کامپوت خودرو از الیاف مصنوعی با پوششی متفاوت است. نمدها برای سقف انواع خودرو متفاوت می‌باشد.

انواع لایی سوزنی کدامند؟ دارای چه کاربردهایی هستند؟

لایه سوزنی یا نمد در دو نوع تزئیناتی و صنعتی تولید می‌گردند. در واقع هر کدام از این دو دارای خصوصیات ویژه‌ و دارای کاربردهای متفاوت و متنوعی می‌باشند. در متن زیر به بررسی هر کدام به طور جداگانه خواهیم پرداخت:
نمد تزئیناتی:
این نوع نمدها دارای رنگ‌های متنوعی می‌باشند. همان گونه از نامشان مشخص است دارای کاربرد تزئیناتی هستند. بهتر است بدانید که این نمدها در دو ضخامت مختلف و با گرماژ مختلفی تولید می‌شوند. همچنین علاوه بر گرماژ نیز دارای طرح‌های بسیار متنوعی مانند خال‌دار، چاپ دیجیتالی، گل‌دار و … می‌باشند. در واقع نوع ساده آن بیشتر از 40 رنگ تهیه و تولید می‌گردد. توجه داشته باشید که از نمدی‌های تزئیناتی بیشتر جهت ساخت عروسک‌های نمدی استفاده می‌شود. البته علاوه بر عروسک نیز برای ساخت انواع اکسسوری‌ها و گیفت‌ها استفاده می‌شود.

انواع ضخامت‌های نمد تزئیناتی:

• 2 میلی‌متر یا 240 گرم با عرض 150 سانتی‌متر
• 4 میلی‌متر یا 500 با عرض 100 یا 110 یا 150 سانتی‌متر

نمد صنعتی:
به طور کلی نمدهای صنعتی برخلاف نمدهای تزئیناتی در ضخامت‌های متنوع ساخته می‌شوند. در واقع این نمدها جهت تولید انواع فیلترهای صنعتی، واشر و همچنین در صنعت خودرو سازی جهت تولید انواع فیلر و لایی، لرزش‌گیر و … مورد استفاده واقع می‌گیرند. البته نمدهای صنعتی نسبت به نمد تزئیناتی نیز تنوع رنگی کمتری دارند. همچنین از لایی‌ سوزنی نمد صنعتی برای عایق کاری صوتی به کار گرفته می‌شود. لازم است بدانید که نمدهای صنعتی می‌توانند درجه حرارت تا 250 درجه سانتی‌گراد را تحمل نمایند.

فرآیند تولید چطور است؟

همان طور که در متن فوق بیان شد لایی‌هایی سوزنی جزء منسوجات نبافته می‌باشند. به عبارت دیگر الیاف بدون تبدیل شدن به نخ، به طور مستقیم به پارچه تبدیل می‌گردد.

به طور کلی منسوجات نبافته به 3 روش زیر تولید می‌شوند:

• مکانیکی
• حرارتی
• شیمیایی

بهتر است بدانید که لایی‌هایی سوزنی به روش مکانیکی تولید می‌شوند. در واقع این روش توسعه یافته و همینطور صنعتی شده روش باستانی تولید می‌باشد. جهت تولید لایی سوزنی در کارخانه، در آغاز الیاف کاملا حلاجی می‌شود و بعد به لایه‌های بسیار نازک از الیاف تبدیل می‌گردند. همچنین این لایه‌ها به نسبت ضخامت و گرماژ مدنظر لایی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان گفت برای تولید یک لایی سوزنی با گرماژ 350 گرم تعداد لایه‌های بیشتری نسبت به لایی 250 گرمی بایستی بر روی یکدیگر پهن شوند. بعد از این مرحله نوبت به سوزن زنی می‌رسد. یعنی فرآیندی که الیاف را در هم می‌تند. برای انجام این کار الیاف پهن شدن داخل دستگاه سوزن زن می‌گردد. در این دستگاه صفحه‌هایی پوشیده از سوزن به تعداد چند ده‌هزار، به طور مداوم از بالا به پایین سوزن‌ها را وارد لایه الیاف می‌کند و آن را می‌کوبند. در حقیقت در این فرآیند به طور کامل در هم تنیده و مسنجم می‌گردد.

کاربردهای لایی سوزنی چیست؟

لایی سوزنی پلی استر در صنعت‌های گوناگونی کاربرد دارند که در متن زیر به کاربردهای لایی سوزنی اشاره می‌نماییم:

• به عنوان کف‌پوش و عایق در خودرو ها استفاده می‌شود.
• در تولید ایزوگام نقش دارد.
• در صنعت چرم مصنوعی و همینطور تولید پارچه مبلی نیز این منسوج به کار گرفته می‌شود.
• تنوع مصارف این صنعت بسیار بالا می‌باشد؛ چون فیلتریزاسیون هر چیزی بایستی از محصول خاصی استفاده گردد.
• فیلترسازان نیز در حجم بالایی انواع لایی‌ها را در تولید محصولات خود به کار می‌برند.
• صنعت عروسک‌سازی نیز اغلب مشتری نمدهای رنگی می‌باشد.
• صنعت پوشاک یکی دیگر از مشتریان پارچه نمدی است.

همینطور هنرمندان صنایع دستی از گرماژهای متفاوت با رنگ‌های متنوعی که وارد بازار شده است، استفاده می‌نمایند. بایستی توجه داشت که کاربرد منسوجات نبافته در دهه‌های اخیر خیلی رشد کرده است. البته پیش‌بینی می‌شود این رشد نیز همچنان ادامه داشته باشد؛ چون کاربردهای جدیدی برای آن‌ها نیز تعریف می‌گردد.

انواع کف‌پوش‌ها

لازم است بدانید که در صنعت خودروسازی و در بخش کف‌پوش خودرو از انواع کف‌پوش‌های استفاده می‌گردد که به تعدادی در متن زیر اشاره می‌نماییم:
کف‌پوش‌های نمدی، کف‌پوش‌های لاستیکی، کف‌پوش‌های وینیلی، کف‌پوش‌های تمام نمدی و موکتی و کف‌پوش‌های سه بعدی که شرکت لایی ابرینه با توان تولیدی بسیار بالا آماده همکاری گسترده با خودرو سازان محترم در زمینه تولید لایه خودرو می‌باشد که البته با در نظر گرفتن این که خط تولید این شرکت با تکنولوژی آپدیت همگام می‌باشد؛ متعاقبا محصول نهایی نیز از لحاظ تولیدی بسیار باکیفیت است.

خرید لایی سوزنی نمد

به طور کلی امروزه به علت درخواست زیاد برای خرید این پارچه، کارخانه‌های زیادی به تولید لایی سوزن مشغول می‌باشند. البته تولیدکننده‌های لایی سوزنی ایرانی، محصولی با قیمت بسیار مناسب و کیفی را در مقایسه با رقبای خارجی تولید می‌نمایند. اگر شما عزیزان قصد خرید عمده انواع لایی سوزنی یا نمد صنعتی را دارید حتما شرکت ما را انتخاب نمایید. شرکت لایی ابرینه تولیدکننده لایی سوزنی و نمد صنعتی و رنگی در مدل‌های گوناگون و با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت می‌باشد تا پاسخگوی سلیقه‌های مختلف و نیازهای بازار باشد.

با خرید عمده و به طور مستقیم از شرکت ما و با حذف واسطه‌ها پارچه مورد نظرتان را با قیمت‌ مناسب‌تری تهیه و همینطور در هزینه‌های خود حتما صرفه‌جویی نمایید. شما عزیزان می‌توانید محصول مورد نظرتان را اعلام کرده و به راحتی و بدون دغدغه آن را در کارگاه یا فروشگاه‌تان تحویل بگیرید. برای تهیه انواع مختلفی از لایی‌های سوزنی نمد با ما در ارتباط باشید. ما این امکان را برای دوستان عزیز فراهم کرده‌ایم که بتوانند به صورت مستقیم از ما خریداری نمایند.