مقالات

روش های کنترل فرسایش خاک

Soil-erosion-control-methods-min

روش های کنترل عوامل فرسایشی یا انتقال دهنده ذرات خاک :

در این مرحله باید سرعت عامل انتقال دهنده خاک را کاهش داد . در واقع می توان با ایجاد مانع ، کاهش شیب و افزایش نفوذ پذیری خاک از انتقال ذرات جدا شده خاک جلوگیری کرد

تراس بندی یا سکو بندی : در مناطق شیب دار برای از بین بردن شیب ، زمین را بصورت پله های پهن در می آورند که همان تراس یا سکو هستند . نتیجه این عمل توقف جریان آب و افزایش نفوذ آن به داخل خاک می باشد . در بعضی مواقع در این تراس ها گیاهان زراعی یا درخت کاشته می شود .

بانکت بندی : ایجاد شیار روی خطوط تراز و عمود بر جهت شیب زمین ، بانکت بندی نامیده می شود . تفاوت بانکت و تراس در این است که در تراس بندی آب کاملا متوقف می شود ولی در بانکت بندی فقط سرعت آب را کاهش می دهند و جریان آب متوقف نمی شود بانکت ها را با دست یا ماشین های مناسب احداث می کنند .

سدهای خشکه چین :

موانع کوچک سنگی که در داخل آبراهه ها و خندق ها ایجاد می شود سدهای خشک چین نام دارد . این سدها باعث کاهش سرعت آب و افزایش نفوذ آن به داخل خاک می گردند. گل و لایی که در پشت سدها رسوب می کند به تدریج مکان مناسبی برای رشد گیاهان فراهم می کند که به کنترل بیشتر فرسایش کمک می کند .

 

 

سنگ چینی ، چپر سازی و شمع کوبی :

در مناطقی که جنس خاک مناسب نباشد و دائم در حال تخریب باشد ، به منظور جلوگیری از ریزش خاک و سنگ ،دامنه های پر شیب را در فواصل معین سنگ چین کرده و یا میله های چوبی یا فلزی در خاک فرو میکنند . با جمع شدن خاک و سایر مواد در پشت این موانع تقریبا یک سکو ایجاد می شود . این شمع کوبی در داخل رودخانه ها و سواحل با ساختن ستون های بتونی یکی از روشهای کنترل فرسایش است .

فرسایش بادی :

در مناطق خشک و بیابانی باد باعث از بین رفتن خاک و هجوم شن های روان و ذرات رس به شهرها و روستاها می گردد که باعث خسارات جانی و مالی فراوان شده و از سوی دیگر نیز باعث پیشروی بیابان می گردد . کشور ما با قرارگرفتن در منطقه گرم و خشک بیشتر در معرض فرسایش های شدید آبی و بادی است . با اجرای طرح ای بلند مدت و کوتاه مدت باید در صدد کنترل سریع عوامل فرساینده باشیم . فرسایش بادی خسارات زیر را باعث می شود .

تهدید سلامت انسان با انواع بیماری های تنفسی و پوستی
خسارت به مزارع کشاورزی
خسارت به ساختمان ها و جاده ها
روش های کنترل فرسایش بادی :

افزایش مواد آلی و رطوبت خاک از جداشدن ذرات خاک و شن جلوگیری می کند . برای این منظور بهتر است کلش مزارع را به خاک برگردانیم تا باعث افزایش مواد آلی و در نتیجه چسبندگی خاک گردد . ولی متاسفانه یکی از روش های غلط سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول است که آسیب زیادی به خاک و محیط زیست می رساند .

بذرپاشی و بوته کاری گیاهان می تواند جداشدن و انتقال خاک را کاهش دهد .
ایجاد موانع در مسیر حرکت باد ( باد شکن ) ، بادشکن زنده از چند ردیف درخت که عمود در جهت حرکت باد کاشته می شوند. تشکیل می شود . در صورتی که شرایط محیطی اجازه رشد گیاهان مختلف را ندهد از موانع غیر زنده مانند حصیر ، نی ، سرشاخه درختان و سازه های ساختمانی استفاده می کنند .
استفاده از انواع مالچ ها برای کنترل فرسایش بادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *