مقالات

ساخت استخر ژئوممبران

Construction-of-geomembrane-pool-min

مقدمه

 استخر ژئوممبران

استخر ژئوممبران

امروزه در اکثر زمین های کشاورزی از استخرها جهت ذخیره سازی آب های استخراجی و زیرزمینی استفاده می شود. بیشتر استخرهای آب احداث شده بتني هستند و یا نفوذپذیری بالایی دارند و در کوتاه مدت به مقدار زياي تخريب می شوند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در لایی ابرینه شما را با یک پدیده ی جدید و کم هزینه جهت بهره برداری و احداث استخرها بانام استخر ژئوممبران آشنا کنیم.

استخر ژئوممبران

در ساخت استخرهای کشاورزی و پرورش ماهی از روش های جدید لایه گذاری با ورقه های ژئوممبران استفاده می شود. شما می توانید با مشخص کردن مکانی خاص جهت احداث استخر، عملیات حفاری را انجام داده و پس از آماده سازی زمین بستر استخر با کنار هم قرار دادن و جوش دادن ورقه های ژئوممبران استخری باکیفیت و بادوام بسازید. جالب است بدانید احداث استخرهای ژئوممبران در نیروگاه های هسته ای، مکان های صنعتی و کارخانه ها و حتی به عنوان مخازن اسيدي نیز کاربرد دارند.

ژئوممبران چیست

ورقه های ژئوممبران از جنس پلیمرهای شیمیایی با خاصیت سازگاری نسبی با محیط زیست تولید می شوند. بیشتر پلیمر استفاده شده در ژئوممبران از ترکیبات پلی اتیلن و درصد پایین سایر عناصر ازجمله کربن هست. به مقدار کمتر از ترکیب پلی ونيل کلرايد نیز در بعضی نمونه استفاده می شود.

ويژگي استخر ژئوممبران

_ورقه های به کاررفته در استخر های ژئوممبران به وسیله ی رنگیزه های شيميايي به کاربرده شده در آن ها در رنگ های مختلف متناسب باسلیقه و نوع ماده نگه دارنده تولید می شوند. لایه ی های پلیمری ژئوممبران قابل طراحی و چاپ در ابعاد کوچک و بزرگ نیز هستند.

_ استخرهای ژئوممبران بدون نیاز به تخصصی خاص در صورت هرگونه زدگی یا پارگی، قابل ترمیم و لایه زنی می باشند. این روش باعث می شود نشتی ایجادشده به راحتی هر چه تمام تر در مقایسه با سایر استخرها ترمیم شود.

_به دلیل بالا بودن مقاومت ورق های استخر ژئوممبران و بالا بودن طول عمر آن ها، انعطاف خود را حفظ می کنند و در برابر شکستگی و پارگی ها بسیار مقاوم عمل می کنند.

مزیت های استفاده از استخر ژئوممبران

مزیت های بسیار زیادی برای جایگزین کردن استخرهای ژئوممبران وجود دارد برای نمونه

_ اگر قصد احداث استخر دارید مسلماً میدانید پایه ریزی بتی، ایجاد عایق و دیگر فعالیت های آن چقدر زمان بر است. این در حالی است که احداث استخرهای ژئوممبران یک پروسه ی زمانی بسیار کوتاه تر نسب به سایر استخرها دارند. در احداث استخر ژئوممبران تنها با مشخص کردن و حفر جایگاه حوضچه یا استخر، می توانید اقدام به نصب ورقه های ژئوممبران کنيد.

_همان طور که گفتیم استخر ژئوممبران از ریز پلیمرهای دیرتجزیه پلی اتیلن و کربن ساخته می شوند و جز دسته های تولیدی پتروشیمی می باشند. فناوری بالای استفاده شده در ورق های استخر ژئوممبران همانند اکثر تولیدات پلیمری دوام و استحکام بسيار بالایی دارند و در مقابل آب وهوا، نور خورشید و سایر علائم طبیعی از استقامت زیادی برخوردارند. همین امر باعث می شود نیمه ی عمر این منابع به حدود 25 سال برسد.

_شاید مهم ترین دلیل احداث استخرهای ژئوممبران هزینه ی کمتر راه اندازی آن ها نسبت به سایر استخرها باشد. اگرچه قیمت ورقه های ژئوممبران به ضخامت لایه ها و ابعاد طولی و عرضی بستگی دارد اما هزینه آن در هر حالتی به مراتب پایین تر از استخرهای بتني می باشد.

_استخر ژئوممبران به وسیله ی لایه هايي که در مجاورت یکدیگر جوش می خورند ساخته می شوند. لایه های ورقه ای به وسیله ی سشوارهای حرارتی با یکدیگر ادغام می شوند و فضایی صد در صد ایزوله را در مقابل نشت آب و از بین رفتن ذخایر داخل استخر ایجاد می کنند.

شاید لایه های بتنی و حتی فلزات تهیه شده در استخرهای معمولی در اثر تغییرات دمايي تا حدود زیادی دچار مشکل شوند اما استخرهای ژئوممبران ظرفیت گرمایی و سرمايي فوق العاده زیادی را دارا هستند. این ساختارهای پلیمری توان مقاومت در برابر سرمای 40 درجه و گرمای تا +80 درجه را به خوبی دارا می باشند.

 معايب استخر ژئوممبران

استخرهای ژئوممبران علی رغم مزاياي بالایی که دارند عیب های اندکی نیز برایشان ذکرشده است. در ادامه ی مقاله این معایب را جهت آشنایی بیشتر ذکر می کنیم.

_اگرچه سعی شده است در طراحی ژئوممبران از پلیمرهای تجزیه ناپذیر استفاده شود، اما متأسفانه در برخی موارد دسته ای از ترکیبات آن ها خصوصاً در دمای بالا و در مکان های صنعتی در آب استخر حل می شوند. این امر باعث آلوده شدن شیمیایی آب شرب ما می شود. لازم به ذکر است حل شدن ترکیبات در آب باعث از بین رفتن دسته ای ماهی های کوچک در پرورش شیلات و کاهش کيفيت و ناسالم کردن محصولات کشاورزی می شوند. در استخرهای ژئوممبران همانند استخرهای بتنی فلزی، قدرت پاک سازی رشد جلبک ها بر جداره و کف استخر باقی مانده است. اگرچه این مقدار کاهش قابل توجه پیداکرده است.

_برای ایجاد استخر ژئوممبران نیازمند به ایجاد زیرساخت هایی هستیم. اول ازهمه مکان احداث استخر باید متناسب با حجم ذخیره آب خاک برداری شود. در ادامه لبه هایی در حاشیه جهت مستحکم کردن ژئوممبران حفر می شود و درنهایت سرتاسر استخر با وسایل مناسب مسطح و فشرده سازی می شود. از شکیبایی شما سپاس گذاریم

شیوه ی احداث استخر ژئوممبران

نیروی کار مجرب و کارشناسان آرکاتکنيک به صورت تمام وقت در خدمت شما هستند تا همه ی توصیه ها و اصول لازم احداث استخر ژئوممبران را در اختیار شما قرار دهند. درمجموع مراحل احداث استخر ژئوممبران شامل سه مور می باشد:

1_مراحل پیش از احداث

در مرحله ی نخست ابتدا لازم است به به وسیله ی مهندسان نقشه بردار جایگاه مناسب حفر استخر را به طور دقیق مشخص کنیم. این کار بهترین مکان را در محدوده ی زمین موردنظر نسبت به منبع تأمین آب (چاه، چشمه و.) و محل تخلیه استخر مشخص می کند. با مشخص شدن جايگاه دقيق احداث استخر نیاز به خاک برداری ناحیه متناسب با حجم آب تأمینی و حجم آب موردنیاز مجموعه یا زمین می باشد. در اطراف استخر جهت پایه گذاری حاشیه ی ژئوممبران ها حفره ای ممتد حفر می شود. درنهایت همان طور که گفته شد، کل چارچوب و کف استخر به وسیله ی ابزارهای مناسب جهت استحکام و تراکم بیشتر لایه ها زیرسازی می شود.

2_ مرحله جايگذاري ژئوممبران

در مرحله ی دوم ابتدا با در اختیار قرار دادن ابعاد و اندازه ی استخر و شکل کلی آن در خدمت فروشنده، لایه های ژئوممبران را به صورت مرتب و کدگذاری شده جهت جايگذاري درست دریافت می کنیم. پس از حمل درست و سالم ورق های ژئوممبران لایه های استخر را به وسیله ی شماره های مختص به هرکدام در جایگاه خود قرار می دهیم، توجه داشته باشید هیچ گونه زائده یا اجسام نوک تیزی در مسیر وجود نداشته باشد. در ادامه لایه ها را در جهت شیب استخر و مناسب با شرایط جوی مطلوب (غیر بادي) به وسیله ی سشوارهای حرارتی مخصوص به هم متصل می کنیم. سعی کنید بر روی لایه های ژئوممبران چه قبل از نصب و چه بعدازآن راه نروید.

3_مرحله ی چک و بازبینی استخر ژئوممبران

در این مرحله ابتدا به صورت چشمی کل ساختار استخر را موردبررسی قرار می دهیم، در ادامه با توجه به ظرفیت استخر، در چندین مرحله استخر را از عمق کم تا زیاد آب می کنیم. پس از هر مرحله آب کردن استخر با در نظر گرفتن شرایط جوی پس از تایم مشخص، حجم آب باقی مانده را اندازه گیری می کنیم. پر کردن استخر از حجم کم به زیاد در مرحله ی بازبینی، باعث می شود وجود هرگونه نشتی را راحت تر پیدا کنیم.

انواع ژئوممبران استخر

درمجموع انواع ژئوممبران ها به سه دسته ی کلی تقسیم بندی می شوند. دسته ی اول ژئوممبران های سبک می باشند. از ژئوممبران های سبک جهت ايزولاسيون و عایق کاری فونداسیون های بتني به صورت موقت و در کف سرویس بهداشتی و حمام و … استفاده می شود. دسته ی دوم ژئوممبر های سنگین می باشند که به دلیل ضخامت و انعطاف بالاتر مناسب ترین مورد در احداث استخرها و عایق بندی مخازن تحت فشار هستند. دسته ی سوم حد میانگین ژئوممبران های سبک و سنگین می باشد. دسته ی آخر برای اکثر فعالیت ها بنا به نظر شخصي مورداستفاده قرار می گیرند.

 هدف نهايي

در این مقاله تلاش کردیم شما را با یکی از پرکاربردترین و کم هزینه ترین مواد اولیه جهت عایق سازی و ايزولاسيون مخازن و ایجاد فضاهای ذخیره ی مایعات آشنا کنیم. اگر قصد احداث استخرهای کشاورزی، پرورش ماهی، صنعتی، شیميايي و… را دارید، می توانید از ژئوممبران های سنگین و پرکاربرد با کمترین هزینه استفاده کنيد. جهت آشنایی و سفارش انواع ورق های ژئوممبران می توانید با کارشناسان ما در مجموعه ی لایی ابرینه در تماس باشید و یا از طریق سايت layeabrineh.com اقدام به سفارش محصل خودنمایید.

همچنین اگر در این زمینه سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا همینطور از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی لایی ابرینه در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *