مقالات

کاربرد ورق های ژئوممبران

Application-of-geomembrane-sheets-min

مقدمه

در کشاورزی و صنعت از مواد شيميايي جهت جداسازی یک فضای مشخص از محیط اطراف آن استفاده می شود. در اطراف جریان های مصنوعی آب و فاضلاب زیرزمینی، در استخرهای وسيع کشاورزي و جهت جلوگیری از نشتی در کف سرویس های بهداشتی و حمام از لایه هایی از عایق خاص استفاده می شود. این امر سبب معرفی و دیده شدن زیاد ورق ها و نوارهای ژئوممبران در دنیا شده است. ما در مجموعه ی لایی ابرینه می کوشیم تا باکیفیت ترین محصولات کاربردی صنعتی و عمرانی را برای شما معرفی و تأمین کنيم. در اینجا تلاش کرده ایم شما را با انواع کاربرد ژئوممبران ها آشنا کنیم.

ورق های ژئوممبران

ورق های ژئوممبران

تعریف ژئوممبران

برای ایجاد فضای عایق و ايزولاسيون یک محفظه یا مکان مشخص روش های متعددی وجود دارد. یکی از رایج ترین و اصولی ترین روش های مصنوعی جهت ایجاد این فضاها استفاده از مواد شیمیایی و پلیمری هست. دراین بین دسته ای از نوارها و ورق ها در رنگ ها و کیفیت های مختلف تولید می شود. ژئوممبران ورق هايي پلیمری هستند که کار عایق بندی را با بهترین کیفیت برایمان انجام می دهند. مواد سازنده ی ژئوممبران از دودسته ی پلیمرهای پلی اتیلن (PE) و پی وی سی (PVC) ها و با درصدی بسیار پایین (3/5%) از کربن تأمین می شوند. ژئوممبران ها نسبت به اکثر عایق ها جهت ايزولاسيون مکان های مختلف بهترین و بادوام ترین عملکرد رادارند. طول عمر ژئوممبران بسیار بالا هست و پس از قرار گرفتن در جایگاه مشخص خود، بدون تغییر تا مدت ها باقي می ماند.

نحوه ی قرارگیری ژئوممبران

لایه های ورقه ای و نواري ژئوممبران در قالب رول هایی با ابعاد مختلف وجود دارد. طول ورقه ها تا چندین متر می رسد این در حالی است که عرض ژئوممبران ها نیز در ابعاد 1 متر، 2 متر و بالاتر به درخواست مشتري فراهم می شود. ورقه های ژئوممبران به صورت لایه لایه در مجاورت یکدیگر متناسب با ابعاد فضای موردنظر قرار می گیرند. اتصال هر ورقه از ژئوممبران با لایه ی مجاور به وسیله ی جوش و اتصالات حرارتی صورت می گیرد این کار باعث می شود لبه ی دولایه ی ژئوممبران در هم ادغام شوند و ساختاری یک تکه را ایجاد کنند.

کاربردهای ژئوممبران

همان طور که گفته شد از ورقه های ژئوممبران جهت جداسازی و ایجاد یک فضای نفوذناپذیر و عايق بین دولایه و یا جلوگیری از نفوذ نشتيات حاصل از یک پارگی یا ترکیدگی اتصالات استفاده می شود. در همین راستا به کاربرد این ورقه های عایق به ترتیب استفاده می پردازیم:

_ اصلی ترین کاربرد ژئوممبران ها استفاده از این ورقه های پلیمری در ساخت استخرها و حوضچه های کشاورزی جهت جلوگیری از نشت منابع آبی ذخیره شده هست. جالب است بدانید استفاده از این ورقه ها تنها محدود به استخرها و حوضچه های کشاورزی نمی شود. از ورقه های ژئوممبران می توان در ایزولاسيون استخرهای پروش ماهی و شیلات در بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها به بهترین نحو استفاده کرد.

_کاربرد دیگر ژئوممبران در احداث مخزن های بزرگ جهت نگه داری و تخلیه ی حجم بالای فاضلاب ها شهری و صنعتی می باشد. این مخازن مایعات بازيافتي شهری و صنعتی را تا قبل از تصفیه نگه می دارد و مانع نفوذ این ترکیبات خطرناک به آب های زیرزمینی و آشامیدنی می شود.

_ رول های ژئوممبران در اطراف کانال های پرفشار آب ولوله های تخلیه ی فاضلاب های شهری و صنعتی مانع از نشت پیدا کردن مایعات به لایه های زیرین زمین یا طبقات پایین یک سازه ی مسکونی، تجاری یا صنعتي در حین ترکیدگی یا فرسوده شدن عناصر سازنده می شوند. از بردباري شما سپاس گذاریم.

_در مسیرهای احداث تونل ها جهت جلوگیری از نشت آب های نفوذ یافته و تخريب سازه ی بتني چارچوب تونل از این ورقه ها می توان کمک گرفت. ورقه های ژئوممبران در اين زمینه نقش بسزایی در صرفه ی اقتصادی و نیروی کار انساني دارند.

_فعالیت های عمرانی ژئوممبران فقط به این زمینه محدود نمی شود. در مکان های احداث سد و دریاچه های مصنوعی بر بستر زیرساخت ها و همچنین بر روی سطوح داخلی دیواره ی سد از ورق های ژئوممبران با نقشی کاملاً مشهود استفاده به عمل می آید.

_ استفاده صنعتي از این لایه ها در کف استخرهای شيميايي جداسازی منابع ارزشمند فلزات گران قیمت و حتی طلا جهت جلوگیری و جداسازی مواد نامناسب با محلول استفاده به عمل میاید. همین اقدام جهت استخراج نمک های معدني در استخرهای تبخيري نیز صورت می پذیرد.

_ به عنوان عایق در گودال و چاه های حفرشده که جهت ذخیره سازی و بازیافت زباله ها ایجادشده اند نیز از این ورق ها استفاده می شود.

_ جهت ذخیره سازی زباله های پتروشیمی و نفتی نیز از لایه زنی محفظه های عایق با ژئوممبران استفاده می شود.

_شما می توانید از ورق های ژئوممبران در چارچوب های اسکلتی بتني منازل و سازه های صنعتی، تجاری جهت جلوگيری از فرسایش لایه هاي بتني و ممانعت از نفوذ آب و تخریب این لایه ها اقدام به عمل آورید.

_در فعالیت های صنعتی که با مواد شيميايي اسيدي سروکار داریم می توانیم ترکیبات اسيدي خود را در مخازن پوشش یافته با ژئوممبران در قالب یک پلیمر تجزیه ناپذیر نگه داری کنیم.

درزمینهٔ ی تشکیلات هسته ای در عایق بندی حوض ها و مخازن بزرگ تبخيري و خورشیدی نیز ژئوممبران نقشی اصلی را بازي می کند.

مزایای ورق های ژئوممبران

مزایای ورق های ژئوممبران

مزایاي ژئوممبران

استفاده های گسترده ی ژئوممبران آن را به یک ماده ی بسیار پرکاربرد در تمام شاخه های صنعتی، تجاری، مسکونی، عمرانی، زیست محیطی و حتی هسته ای تبدیل کرده است. تمام این کاربردها به دلیل مزیت های بسیار زیاد این محصول باکیفیت هست که در ادامه مطرح می کنیم:

_اولین مزیت و قابل توجه ترین مزیت ژئوممبران عایق سازی و ايزولاسيون فوق العاده قوی آن هست.

_دوام بسیار بالا و ديرتجزيه بودن این ورق ها کار را برای همه راحت کرده است و نیاز به تعویض ورق های ژئوممبران را تا حدود 30 سال به تعویق انداخته است.

_ ورقه های ژئوممبران جایگزین بسیار خوبی برای بسیاری از فعالیت های ايزولاسيون و عایق بندی پرهزینه می باشند. در همه ی کاربردهای مطرح شده فوق استفاده کردن از این ورق ها هزینه ها را تا حد چشم گیری برای ما کاهش می دهد درنتيجه استفاده از ژئوممبران بسیار مقرون به صرفه ی اقتصادی هست.

_لایه هاي نواری ژئوممبران به سهولت قابل کارگزاري و اتصال می باشند. تنها به وسیله ی حرارت نه چندان زیاد، لایه در مجاورت یکدیگر جوش می خورند.

_ این ورق ها بر روی اکثر مواد قابل نصب می باشند، همین امر سبب استفاده ی آن درزمینهٔ های گوناگون شده است.

_مزیت دیگر ژئوممبران توانایی فرم دهی و قالب زنی آن متناسب با فضای موردنظر در هنگام نصب هست. اگرچه ورق های ژئوممبران شاید به مرور سفت شوند و حالت بگيرند اما انعطاف اولیه ی آن ها در به کارگیری شان کار را بسیار راحت می کند.

مواد شيميايي استفاده شده در ژئوممبران علاوه بر سازگاری زیاد با محیط زیست، مقاومت بالایی در مقابل لایه زنی گیاهان روینده و جوندگان ازجمله موریانه و کرم ها دارد.

این ورق ها در بازه ی 35 تا 75+ درجه ی سانتی گراد در مقابل تغییرات دمايي دوام دارند که مقدار بسیار حائز اهميتي است.

_همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مزیت های ژئوممبران که کاربرد آن را در مصارف شيمياي بالا می برد، مقاومت در برابر مواد اسيدي هست.

مراحل نصب ژئوممبران

مراحل جايگذاري و نصب ژئوممبران پس از انتقال ورق های رول شده به وسیله ی کامیون یا وانت متناسب با ابعاد شامل کدگذاری کردن، پهن کردن و اتصال هست:

کدگذاری: جهت مشخص بودن و جايگذاري درست برش های لایه های ژئوممبران از اختصاص یک عدد خاص به هر رول استفاده می کنیم. بدین روش می توانیم جایگاه درست هر لایه و دستورالعمل نصب آن را به آسانی پیاده کنیم

پهن کردن: در مرحله ی پهن کردن ورق ها، به صاف بودن لایه ی سطحی خاک، متراکم و فشرده سازی مناسب آن و نبود هیچ گونه مانع یا اشیای نوک تیز توجه می کنیم. در صورت نداشتن مشکل رول ها را در راستای شیب و در جهت راحت تر برای نصب به صورت آرام و مداوم پهن می کنیم.

اتصال: در این مرحله ورقه های ژئوممبران به وسیله ی سشوارهای حرارتی مخصوص در راستای موردنظر جوش می خورند و بر روی سطح موردنظر به شکل یک لایه ی رویی پرس می شوند.

قیمت ژئوممبران

مسائل زیادی بر روی قيمت ورق های ژئوممبران تأثیر دارد ازآنجایی که در کشور ما نرخ تورم بالاست، مسلماً قیمت مصارف تولیدی پتروشیمی نیز نوسان پیدا می کند. در ورق های ژئوممبران ضخامت و عرض لایه های سفارش داده شده باعث ایجاد نرخ های متفاوتی در این محصولات شده است. با توجه به عرض ورق ها. ضخامت محصول، ورق های ژئوممبران در محدوده ی 100/000 تا 1/000/000 ریال در بازار عرضه می شوند.

مراحل نصب ژئوممبران

مراحل نصب ژئوممبران

سخن آخر

ژئوممبران نقش بسیار گسترده و کاربردی را در تمام زمینه ها بازی می کند. بر همین اساس به علت اهمیت انتخاب ژئوممبران مناسب کارشناسان مجموعه ی لایی ابرینه شما را در انتخاب ورق های ژئوممبران خوب متناسب با محیط زیرساخت راهنمایی می کنند. شما می توانید با مراجعه به سایت ارکاتکنيک به نشانی layeabrineh.com و یا از طریق تماس با ما ورق ژئوممبران خود را در مناسب ترین قیمت و بالاترین دوام و کیفیت خریداری کنید.

همچنین اگر در این زمینه سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا همینطور از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی لایی ابرینه  در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *