مقالات

کاربرد ژئوتکستایل در راهسازی

Application-of-geotextile-in-road-construction-min

همان طور که می دانید، ژئوتکستایل ها، سازه های مناسبی در صنعت ساختمان سازی هستند که از نفوذپذیری بالایی برخوردارند. الیاف پلی پروپیلن بافته شده و بافته نشده موجود در آ ن ها، باعث می شود که سریع و فوری اجرا شده و در کارهای ساختمانی مقاومت بالایی داشته باشند. این مواد هیچ گونه ضرری به طبیعت نمی رسانند و هزینه اجرای پایینی نیز دارند.هدف مجموعه لایی ابرینه در این مقاله معرفی ژئوتکستایل در راهسازی است. این ماده پرخاصیت و ارزان نقش کلیدی در تمام جنبه های زندگی دارد که در این مطالب به کاربرد آن در صنایع راهسازی اشاره می شود.

اهمیت استفاده از ژئوتکستایل

اهمیت استفاده از ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل

عوامل تخریب کننده زیادی وجود دارند که عمر جاده ها را کاهش می دهند. بار ترافیکی، بستر خاک و جاده، عوامل محیطی، و در نهایت تعریض جاده از مهم ترین عوامل دخیل در این تخریب ها هستند. اگر برای رفع این عوامل در زمان احداث کار درست انجام نشود، در آینده و در زمان نگهداری و تعمیر، مشکلات زیادی به بار می آورند.

احداث یک جاده در خاک ضعیف و نامناسب مشکلات ریزش و عملکردنامناسب را خواهد داشت. البته در نوع سنتی برای احداث جاده مقداری از خاک ضعیف بزرداشته می شود و به جای آن خاک و مواد باکیفیت به بستر جاده افزوده می شد که این کار با توجه به استفاده از تنجهیزات مختلف و به گیری افراد برای انجام این کار، بسیار سخت، زمان بر و پرهزینه بود. باتوجه به شرایط ذکر شده، مواد ژئوسنتتیک به وجود آمد که به نظر می رسید با خاصیت جالب خود بتواند جایگزین مناسبی برای روش های قبلی باشد.

اهمیت استفاده از ژتوتکستایل

با به کارگیری این ماده در صنایع مختلف بخصوص جاده سازی، مشکلات متعدد در ارتباط با خاک جاده و موارد دیگر به درستی و با هزینه های کم قابل توجه بود و به همین خاطر بعد از آن، در جاده سازی و راه سازی های مختلف از ژئوتکستایل استفاده می شود. کارکرد جدایش، زهکشی، توزیع تنش اختصاصی برای رفع مشکلات احتمالی از ویژگی های مهم این ماده است که باید موردتوجه قرار گیرد.

هزینه بالای تعمیر جاده باعث می شود که در همان اتدای ساخت نکات اصولی و مهم در خصوص احداث جاده به درستی رعایت شود تا بعدها هزینه تعمیر و نگهداری وجود نداشته باشد. اقتصادی ترین و بهترین روش به منظور جاده سازی، راه آهن سازی و ساخحت باند فرودگاه استفاده از مواد ژئوتکستایل است.

استفاده از ژئوتکستایل به دلیل راحتی آن، محبوبیت زیادی دارد. مقاومت این ماده در برابر عومال طبیعی بسیار بالاست و قدرت آن نیز در حفظ ذرات خاک، بسیار قابل ‎توجه است.

موارد استفاده از ژئوتکستایل

موارد استفاده از ژئوتکستایل

استفاده از ژئوتکستایل در راهسازی

از این عنصر پرخاصیت علاوه بر تمام کاربرد های دیگر، در صنعت راهسازی نیز، برای شکاف موجود در بین راه نیز استفاده می شود. پرکردن شکاف ها به منظور بهبود ساختار خاک از ویژگی های مهم این ماده است. ممکن است برخی از خاک ها در جاده ها ضعیف باشند که ژئوتکستایل با قدرت بالای خود در این رابطه، خاک ضعیف را در جهت استفاده کاربردی قوی تر خواهد کرد. جاده ها، ساختمان ها، سدها و بسیاری از صنایع دیگر از خاصیت های مفید ژئوتکستایل استفاده می کنند.

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، ژئوتکستایل ها دو نوع هستند که با عنوان بافته و نبافته در دسترس قرار می گیرند. ژئوتکستایل نبافته از الیاف پلی پروپیلن دقیقا مثل یک پارچه نمدی خواهد بود که چیدمان جهت دار و تصادفی در یک لایه دارد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که؛ ژئوتکستایل بافته نشده کشش لایه ای بیشتری نسبت به نوع بافته شده دارد و وجود جریان آب در امتداد ژئوتکستایل از توانایی ها و همچنین ویژگی های این نوع ژئوتکستایل است.

موارد استفاده ژئوتکستایل در راهسازی

استفاده از Geo Textiles   برای زهکشی، جداسازی، فیلتراسیون، تقویت لایه های اساسی و روکش آسفالت، ساخت جاده های موقت با زمین های سست و ضعیف  و در نهایت تقویت خاک جاده مورداستفاده قرار می گیرد.

زهکشی

در مورد زهکشی، ژئوتکستایل، نقش هدایت کننده آب به زیر خاک را ایفا می کند و آب از داخل این ماده راه تخلیه خود را پیدا می کند.

جداسازی

در مورد جداسازی، با استفاده از لایه ژئوتکستایل، که طراحی جالبی نیز دارد، ذرات خاک با لایه های مختلفی از هم جدا خواهند شد.

ژئوتکستایل کاربردی

ژئوتکستایل کاربردی

فیلتراسیون

در بحث فیلتراسیون، ذرات خاک محدودشده توسط ژئوتکستایل، اجازه ماندن آب در داخل خاک را می دهد.

تقویت خاک ضعیف

برای تقویت لایه اساسی، استفاده از ژئو گرید، مناسب ترین راه است. محدودشدن جابه جایی و انتقال بار از مواد به شبکه های ژئو گرید از وظایف ژئوتکستایل است که مورداستفاده قرار می گیرد. پخش سطح بار در بخش های وسیع تر و کاهش شدت بار واردشده نیز از وظایف کاربردی و دیگر ژئوتکستایل ها است.صاف کردن سنگ های درست از سنگریزه از وظایف در ارتباط با فیلتراسیون ژئوتکستایل است. الیاف بافته نشده با وجود لایه های زیاد این کار را به درستی انجام می دهند.

تقویت روکش آسفالت

روکش آسفالت گاهی نیاز به توجه و تعمیر دارد که ژئوتکستایل ها، این وظیفه را به خوبی انجام می دهند. و جذب سپس پخش مناسب بار در و تنش در قسمت های مختلف را به عهده می گیرند. اگر بخواهیم به دو ماده مهم در این زمینه اشاره اشاره کنیم می توان گفت؛ ژئوگرید آسفالتی و ژئوکامپوزیت از برترین محصولات در این زمینه هستند که باعث می شوند تا درزها و شکاف ها به راحتی رفع شوند.

ژئوکامپوزیت از ژئوتکستایل با الیاف های مختلف شیشه به وجود می آید که جداکننده خوبی در این زمینه است. این ماده از نفوذ عوامل طبیعی مانند برف و باران به لایه های پایینی خودداری می کند. بالارفتن انعطاف پذیری و کشش قابل توجه جاده از وظایف مهم ژئوتکستایل است.

ژئوتکستایل در خاک ضعیف

ژئوتکستایل در خاک ضعیف

اجرای زهکشی برای زیرسازی جاده

اگر راه ها و جاده ها احداث شوند بدون اینکه دقت کافی در خصوص زهکشی مفید موردتوجه باشد، در آینده هزینه های سنگین به بار خواهد آمد. این هزینه ها در ارتباط با ماندن رطوب در جاده و نفوذ آن به بدنه مسیر است. یعنی اهمیت وجود زهکشی در جاده ها بقدری بالاست که استفاده از ژئوتکستایل، بدون زهکشی به  موفقیت قابل قبولی نخواهد رسید. قابلیت جداسازی و زهکشی ژئوتکستایل، استفاده از این محصول در بستر جاده ها را کارآمدتر کرده است و البته کاهش هزینه ها د رحال و آینده نیز با استفاده از این ماده مطرح است.

احداث جاده های موقت با ژئوتکستایل

استفاده از جاده های موقت، اغلب برای رسیدن به میادین نفت و معادن مختلف است. چون طول مدت کار در برخی از معادن بسیار پایین است در ساخت جاده های واصله به آن ها از مصالح ساختمانی پرهزینه و دردسرساز مانند بتن و یا آسفالت استفاده نمی شود. در این رابطه از لایه های ژئوتکستایل استفاده می شود تا علاوه بر صرف هزینه های کم، کاربرد یمناسبی نیز عاید جاده و افراد شود. ممکن است در این نوع مسیرها، خاک های ضعیف رس و سیلت وجود داشته باشد که با استفاده از ژئوتکستایل، با یک تیر دونشان زده می شود. به این ترتیب که علاوه بر جاده سازی موقت، خاک ضعیف منطقه نیز تقویت می شود.

کاربرد ضروری ژئوتکستایل در راهسازی

سطح زمین در ساخت جاده ها باید صاف و هموار شود تا کاربری مناسبی داشته باشد. بعد از آن، استفاده از لایه های روسازی، زیرسازی و ژئوتکستایل باید در مکان های مناسب خود قرار گیرند. البته اگر موضوع تعمیر و نگهداری جاده مطرح شود، باید سطح جاده های قبلی پک سازی شده و ترک ها نیز از بین روند. تا بتوان مواد مخصوص ژئوتکستایل را در طراحی و ساخت این جاده ها به کار گرفت و درست طبق نقشه های تعبیه شده پیش رفت.

اهمیت کلی ژئوتکستایل

اهمیت کلی ژئوتکستایل

و در نهایت در خصوص تقویت خاک، می توان گفت، که برخی از ذرات موجود در زمین بسیار ضعیف هستند که در این صورت، با استفاده از ژئوتکستایل، پشتیبانی ظاهری خاک افزایش یافته و قدرت آن بالا می رود. در زمین های ماسه ای، زمانی که روی آن قرار می گیرد، بار را در جهت های مختلف و مساوی پخش کرده و از شل شدن خاک، جلوگیری می کند.

پس در حالت کلی می توان گفت، ژئوتکستایل برای تثبیت جاده ها به وسیله زهکشی و جداسازی مورداستفاده قرار می گیرد و زمانی که خاک جاده که بای زیرسازی مهم است، مرطوب و یا لجن مانند بود، با توان و قدرت بالای خود مقاومت خاک را برای تاسیس جاده افزایش می دهد. این ماده با توانایی خود در جداسازی، لایه های زیری و مواد پایه ای را از هم جدا می کند و جابه جایی آب از محل موجود در جاده را به جایی بیرون از هدایت می کند.

مرحله نصب ژئوتکستایل به منظور تثبیت جاده

  • در ابتدا سطح جاده برای اجرای ژئوتکستایل آماده شده و تمام ناهمواری ها از بین می رود.
  • مواد موجود در ساخت جاده به کار گرفته می شود.
  • فراهم سازی و استفاده از تک کت، این ماده یک مایع بسیار داغ است که به منظور اشباع ژئوتکستایل برای ضدآب شدن و اتصال به روکش قبلی مورداستفاده قرار می گیرد.
  • پخش ژئوتکستایل بر روی زمین
  • دقت در هنگام پهن کردن و محکم کردن آن
  • به کاربردن آسفالت نهایی
ژئوتکستایل در راهسازی

ژئوتکستایل در راهسازی

کلام آخر

استفاده از ژئوتکستایل در راهسازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردر است. دوختن، میخ کوب کردن، سشوار داغ و در نهایت استفاده از چسب، روش هایی است که برای محکم کردن لایه های پارچه ژئوتکستایل به لایه زیرین زمین استفاده می شود تا کارایی این ماده به بالاترین حد خود برسد. ژئوتکستایل ها نقش بسیار مهم و کاربردی در ساخت بزرگراه های مختلف دارند که علاوه بر کارایی بالا، عمر مفید روسازی را نیز افزایش می دهند. این ماده در حالت کلی؛ زیرپایه را از زیر خاک جداسازی کرده و مقاومت راه را در برابر تغییرات مختلف حفظ می کنند. با استفاده ازژئوتکستایل، حجم آسفالت بسیار کاهش پیدا می کند و هزینه های نگهداری و تعمیر نیز پایین خواهد آمد.

همچنین اگر در زمینه ی ژئوتکستایل در راهسازی سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا همینطور از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی لایی ابرینه در میان بگذارید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *